آشنایی با لباس زنان کوهستان گیلان

***************

پیراهن افراد مسن ، بلند و پیراهن جوانان کوتاه است . یقه کوتاه بدون برگردان دارند در جلوی سینه پیراهن ،چین های موازی عمودی می دوزند ودر زیر آن نوارهایی چند رنگ واقعی می دوزند آستین تا مچ دست راست ودارای سردست می باشد وبادکمه بسته می شود . در پای دامن به پهنای 10 سانت پرچین برای قشنگی بیشتر می دوزند .

پیراهن بانوان شیرده تا زیر سینه جای دارد ولی از آن دختران بسته میماند پل لباس بانوان کوهستان گیلان ، از مخمل الوان تهیه ، قد آن کوتاه و فقط تا حدود زیر سینه و بالای کمرگاه می رسد یقه ندارد و یکسره به دو بر پل ، ممتد است وجلوی یل از هم باز می ماند آستین یل بلند است و سینه ای کوتاه دارد .

دستمال زینتی بانوان در زبان محلی لچک گفته می شود وبه شکل سه گوش اغلب سفید یا گلوار است آن را بر روی شانه و بازوی راست یا چپ می افکنند و انتهای دو گوشه را نیز با یک دور به دور گردن پیچیدن در پشت گردن گره می زنند .

بانوان کوهستان گیلان ،کت را از مخمل های الوان وساده تهیه می کنند .درای آستین ،بلند و یقه کُت برگردان است .

کفش بانوان گیلان دو نوع است یک چاروق و دیگری چوموش .چاروق بانوان کفشی است بند دار که آن را در محل از چرم های الوان می دوزند.

چوموش کفشی است که اغلب آن رااز چرم خام با رنگهای قرمز تهیه می کنند .تکه چرمی را یکپارچه می برند ودهانه آن را بر مچ پا بوسیله قیطان چرمی از سوراخ هایی (که بر لبه دهانه کفش تعبیه کرده اند ) جمع می کنند .پوشیدن چوموش از نوع پوستی آن با پشم و مو و همچنین از نوع چرمی الوانس میان بانوان ومردان گیلان کوهپایه و کوهستان رایج ومعمول است .

چادر در کمر بانوان غیر از چادر نمازی است که به دور کمری می بندند .پارچه ی این چادر را بانوان می بافند و نمونه آن را در قاسم آباد گیلان می توان دید این چادرچهارگوش ولی در اصل قطعاتی به پهنای حدوداً 30سانت است که پهلوی هم می دوزند واندازه ای در حدود 2×2 متر آماده می کنند وبه کمر می بندند .این بانوان عرقچین بر سر می گذارند .



نظرات شما عزیزان:

مـهـــرشـیـد
ساعت13:33---27 بهمن 1394
بی اغراق حظ وافر بردم عمیقا سپاس
درودی بی انتها بر شما


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, | 12:48 | نویسنده : مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اریک صدا